Visste du …?
… at fri lek ifølge Verdensbanken er den viktigste kilden til barns utvikling og læring?
I den fri leken er barna i flyt – som når du selv blir så oppslukt av en aktivitet, at du glemmer tid og sted – og det får hjernene deres til å vokse og danne nye forbindelser. De blir ganske enkelt klokere av å leke!
Men fri lek er en truet dyreart i mange barneliv. Som pedagog i SFO eller på fritidshjem kan du være med på å verne den frie leken og støtte barnas utvikling til hele mennesker ved å skape gode rammer for leken.
Slik skaper du gode rammer for lek i SFO
Begrens antallet av voksenstyrte aktiviteter
La barna selv finne på leker, og la dem leke i fred uten (for mye) innblanding.
Hjelp de sosiale relasjonene på vei
Noen barn har vansker med å komme inn i leken med de andre eller blir låst fast i uheldige roller. Snakk med barna om hvordan man er en god kamerat, og hjelp barn som f.eks. erter eller trekker seg, med å finne på andre strategier for å komme med i fellesskapet.
Vær klar til å hjelpe
Stå til rådighet hvis barna ikke selv kan løse sine konflikter, eller om de trenger hjelp med å fremstille rekvisitter til leken.
Sørg for gode lekerekvisitter
Et godt utvalg av leketøy og krea-ting kan sette i gang barnas fantasi. Velg gjerne rekvisitter som taler til barnas kreativitet og gir mange muligheter for variert lek. Det kan f.eks. være tegnesaker, jumbokritt, klippe-lime-utstyr, puter og tepper til hulebygging, en velutstyrt kle ut-kasse og mye mer.